Tårar

 
"Den sorg som inte har några tårar får andra organ att gråta"
                                         Sir Henry Maudsley engelsk psykiater
 
Detta tro jag stämmer så mycket tårar som jag har kommit sen Anton dog
känns det ibland att de tagit slut men då säger kroppen ifrån på olika sätt.
Värk och denna enorma trötthet och alla infektioner som kommer.
Har nästan aldrig varit sjuk som vuxen men efter Antons död så avlöser sjukdomarna varandra.
Bli jag piggare och slipper det ena så kommer det något nytt.
 
 
Förlust
 
En dag  
har det plötsligt hänt,  
det som aldrig skulle  
få hända.  
Det som griper in  
och gör mörkret  
till en följeslagare i våra liv.
   
  Då,  
när det är natt,  
inte bara i yttre utan också  
i inre mening,  
går det inte att tvinga livet.  
Då återstår bara  
att låta tomhet  
vara tomhet  
och saknad  
 saknad
   
  I väntan på ljuset
   
Av Lisbeth Gustavsson
 
Wilma och jag köpte en cola det står ANTON på när vi var i Byxelkrok i sommar.
Hon sa idag hur länge ska den står där (står på hans minnesbord)?
Det bara slank ur mig " tills han dricker den " vilket innebär att den alltid kommer stå där och så är det med sorgen efter honom den kommer alltid att finnas hos oss.
Sorg är inget som är satt en tid på för han är en del av oss och saknad och längtan efter honom växer hela tiden.
Jag har fött honom och han är Anders och mitt barn.
Hannas och Wilmas bror och det är han för alltid.
 

Såg på nyheterna på morgonen idag. Nyhetsläsaren säger att ''Brasse Brännström har gått bort'' Jag har så svårt för att man säger gått bort. Vart? Säger man det till ett barn tro dom att personen åkt bort till någon. Varför kan man inte säga dött?

Har märkt mer och mer att personer har svårt med ordet död och dött. Alla vet vi ju att man föds och man dör det är ingen som kommer att slippa det.

Ann-Kristin Lundmark är leg psykolog och leg terapeut och har skrivit boken Sorgens olika ansikte.

Det var där jag läste att Sverige är ett U-land när det gäller sorg och tänkte ja det är precis så det är.

Döden är skrämmande och smärtsam så därför tro jag att många inte vill prata om det.

 

" Sorgen är kärlekens pris "
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0