När livet vänder

Imorgon onsdag börjar ett program på SVT 2 kl. 20.30 som heter "När livet vänder"
 
http://www.svt.se/nar-livet-vander/#./nar-livet-vander?&_suid=136007854371100336181413126459

När livet vänder

Ibland ändrar sig livet och tar en annan riktning. Det ofattbara händer och marken kring den trygga vardagen rycks undan. Det självklara är inte längre självklart. I programserien När livet vänder möter Anja Kontor åtta människor som berättar om det som förändrade allt.

Anja Kontor har arbetat som frilansande journalist i 27 år och vissa historier har varit svåra att glömma. - Det finns berättelser som alltid dröjt sig kvar i mig. Om lidande, kärlek, utsatthet och sorg. Så när SVT frågade om jag ville göra en intervjuserie fick jag en möjlighet att förvalta några av dessa historier. Den här serien handlar framför allt om livskraft. Om att våga livet igen, säger Anja.

- Deras berättelser visar att det finns ett liv bortom den svåraste sorgen. I bästa fall ökar serien känslan av värdet i att leva och får oss att känna mer tacksamhet till livet, säger Anja.

 

I första programmet möter vi Per Helgoson som var nyskild med två små barn när sonen drabbades av cancer. Mitt under sjukdomsperioden träffade Per helt oväntat sitt livs kärlek.  Död och liv möttes under bara några månader.

I kommande sju program:

Inger Forsgren levde på gatan som hiv- positiv sprutnarkoman. Under flera år förnekade hon sin diagnos. Tills hon träffade sin stora kärlek, Kent. Även han narkoman. Mot alla odds bestämde de sig för att kämpa för något nytt.  Idag är Inger förbundsordförande för RFHL

Ulrika Ager satt vid ratten när hon förlorade sitt enda barn i en våldsam trafikolycka. Själv skadades hon allvarligt och ytterligare ett barn dog.

I fjärde programmet berättar Börge Hellström – succé författare i duon Roslund & Hellström om hemligheten och skammen han bar på i 31 år. – Jag hämtar mitt vapen, vill verkligen dö. Jag är deprimerad och nersupen och försöker hitta slutstycket till mitt gevär. Den här gången är det allvar. Jag har fått nog av livet.

Småbarnsmamman Monika Nyström blev änka på sin sjunde bröllopsdag. – Min man dog i mina armar. I sängen bredvid låg våra barn och sov och i samma stund som hans hjärta slutade slå rann det en tår ur hans vänstra öga.

Tomas Sjödin är pappa till tre pojkar. Två av sönerna avled som tonåringar i en fortskridande hjärnsjukdom, en sjukdom som tog funktion efter funktion ifrån dem. Vi var en stor krävande familj och nu är vi en liten. När Ludvig gick bort var det svårt att ta till sig. Här tog en viss sorts liv slut och ett nytt liv började.

Jonas Cederling var 33 år gammal när han förlorade stora delar av sitt minne. – Det var väskan. Den fastnade i hjulet på min cykel och sedan förändrades livet på några ynkliga delar av en sekund. Hela min bakgrund var med ens ingenting värd. Livet som ljudtekniker och bergsklättrare var definitivt slut. Hjärnskadorna påverkar hela tillvaron

Hela serien avslutas med jämtlänningen Anita Lanz som kallar sig själv för” Dödsmorska”. Efter en svår skidolycka valde hon att jobba med döende patienter i Schweiz. – Precis som ett barn behöver hjälp med kroppens förlossning vid födelsen, behöver döende hjälp med själens förlossning när tiden på jorden når sitt slut.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för att du tipsade om det här programmet

2013-02-17 @ 18:14:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0